معرفی گروه بویایی چوبی

معرفی گروه بویایی چوبی

معرفی گروه بویایی چوبی  woody olfactory family)

خانواده چوبی اغلب به مردان نسبت داده می شود اما زنان تمایل دارند بیشتر و بیشتر از رایحه های چوبی استفاده کنند.

نت های چوبی طبیعی

 اصلی ترین نت های چوبی طبیعی شامل سرو ، چوب صندل ، وتیور ، پاچولی ، کاج و سرو است. چوب صندل این تنها چوب نرم ، شیری و خامه ای است. چوب صندل از هند آمده است و امروز آن را در جنوب شرقی آسیا می یابیم. چوب صندل انواع مختلفی دارد. چوب صندل spicatum که در استرالیا رشد می کند و بیشتر شبیه چوب سرو است و چوب صندل austro caledonicum که در کالدونیای جدید رشد می کند. چوب صندل طبیعی یک نت بسیار کسل کننده و ضعیف ، اما بسیار بادوام است. کار با برای سازنده عطر  یک چالش دشوار است ، زیرا به تنهایی عملکرد خوبی ندارد.  حدود ۳۰  سال طول می کشد تا درخت چوب صندل به اندازه نهایی خود یعنی دور 50 سانتی متر برسد. برای استفاده در عطر سازی ، این چوب باید برش داده شود و سپس با تقطیر تصفیه شود.

عطر چوب سرو

سرو

 نت سرو، یادآور سرب مداد ، کارخانه  تراشه های چوب است. با وتیور و مرکبات ، به ویژه گریپ فروت ، کاملاً مطابقت دارد. شیمی امکان جداسازی بسیاری از مولکول ها را از سرو فراهم کرده است. این مولکول ها مانند cedrol ، vertofix یا cedramber نیز می توانند جالب باشند. سروهای مختلفی بسته به اصل آنها وجود دارد: سرو ویرجینیا ، سرو تگزاس و سرو اطلس. ارتفاع سرو اطلس می تواند به 40 متر برسد ، از آن در نجاری و تراشه های چوب (محصولات جانبی نجاری) استفاده می شود و روغن اسانس آن را با تقطیر بدست می‌آورند. رایحه آن دارای نت دودی ، حیوانی است. سرو ویرجینیا همان است که بیشتر سرب مداد را یادآوری می کند و ارتفاع آن می تواند به 25 متر برسد.

پاچولی

 پاچولی در یک آب و هوای گرمسیری رشد می کند ، اصالتاً از مالزی است و امروزه به طور عمده در جزایر اندونزی (سوماترا ، جاوا) ، هند ، ماداگاسکار و سپس گواتمالا و رواندا به نسبت کمتر کشت می شود. در اندونزی ، کشاورزان سالانه سه بار شاخه های گیاه را قطع می کنند ، سپس برگ های آن تقطیر می شود . برگ پاچولی بدون بو است و باید آن را بگذارید تا تخمیر شود تا رایحه آن بدست آید (400 کیلوگرم برگ 100 کیلوگرم ماده خشک و 2 کیلوگرم روغن اساسی می دهد). پچولی توسط انگلیسی ها کشف شد که شال های کشمیر را که با برگ های پچولی پیچیده شده بود وارد می کردند (دومی سپس برای محافظت از خود در برابر حشرات استفاده می شد). در هند ، همسران طبقات بالا تر برهمن ها ردپای ظریف پچولی را بر روی بازوان خود ایجاد می کردند تا نشان دهند که آنها آماده ازدواج هستند. پاچولی در این کشور به عنوان گیاه باروری و میل شناخته شده است. پچولی ، در واقع ، نوید احساساتی بودن به تنهایی است! برگهای خشک درختچه یک نت چوبی تیره ، خاکی ، کاموره ، تقریباً دارویی تولید می کنند. چند سالی است که محصولی به نام “قلب پاچولی” وجود دارد ، این ماده به پاک شدن اسانس از نت های کمی غبارآلود کمک می کند. سپس محصول خالص ،ظریف، با شکوه و حتی شامه نواز تر می شود.

وتیور

عطر خس خس

وتیور از زمان های بسیار قدیم شناخته شده و مورد استفاده قرار می گرفت ، نام خود را از واژه تامیل (زبان تامیل نادو ، یکی از دهکده‌های  هند) “vettiveru” گرفته است. این یکی از زیباترین نت های چوبی موجود در پالت عطرساز ها است. وتیور ظرافت را منتقل می کند و با زمان و مد بازی می کند. بعلاوه عصاره وتیور در ریشه آن موحود است و باید زمین را کند و به ریشه گیاه رسید به همیم دلیل عصاره آن به نام حفاری شده یا کاوش شده نیز مشهور است.  ساقه های هوایی این گیاه را از ریشه های به طول بیش از 50 سانتی متر جدا می کنند ، سپس شسته و تقطیر می شوند (این ساقه ها به طور قابل تو جهی در ساخت سقف استفاده می شوند و در برابر باران خاصیت محافظتی خوبی دارند). 100 کیلوگرم ریشه برای به دست آوردن 1 کیلوگرم روغن ضروری لازم است. امروزه محصولات  زیادی از وتیور تهیه می شود ، مانند پنکه ، سبد بافته شده یا حتی صفحه های وتیور که مردم محلی عصاره آن را کشیده و به آب میافزایند و سپس به عنوان نوعی تهویه مطبوع طبیعی عمل می کند. ریشه وتیور رایحه ای چوبی تندی دارد. نت خاکی و مرطوب آن شما را به یاد فندق تازه با رایحه کم و بیش دودی می اندازد. همچنین دارای گریپ فروت و ریواس است. وتیور هندی یا هائیتی یا وتیور جزیره رونیون که معمولاً “بوربن وتیور” نامیده می شود ، بیشترین استقبال را در عطرسازی دارند ، اما وتیور جزیره رونیون بسیار نادر است. وتیور از جاوا خشک تر و خشن تر است و به همین دلیل  کمتر توجهات را به خود جلب می کند. همچنین 15٪ ارزان تر از ویتیور هائیتی است. رایحه وتیور بسیار جالب است زیرا از نت های بالایی گرفته تا نت های اصلی ، نوسان واقعی به رایحه عطر میبخشد.  گرلن یکی از اولین کسانی بود که به وتیور ادای احترام کرد. در حقیقت ، Guerlain’s Vétiver (1959) این نت چوبی تازه را با مرکبات ، لوبیای تونکا ، جوز هندی ، و توت تنباکو ترکیب می کند. این ترکیب بی نظیر آن را از سایر وتیورهای موجود در بازار متمایز میکند.

درخت انجیر

 نت انجیر یا درخت انجیر از آکوردی متشکل از نت های سبز ، بنیادی ، نارگیل و چوبی (سرو و چوب صندل) ایجاد می شود. در سال ۱۹۹۴ ، نت انجیر در پریمییر فیگور ظاهر می شود ، ترکیبی برای خانه عطرسازی اِل.اریسون . این نت درخت انجیر قبلاً دردیپ تریک و  شمع درخت انجیر و فیلوسیکوس وجود داشت. از آن به بعد ، این نت در بسیاری از عطرهای خوشبو و خوشبو کننده مانند هرمس گاردین و مدیترانه یافت می شود.

چوب عود

عطر چوب عود

بسیاری از عطرهای چوبی اکنون از چوب عود یا چوب کاج ساخته می شوند. “چوب عود” ، “چوب آگار” ، “چوب آلوئه” ، “جینکو” یا “گهارو” همه عناوین مختلف همین چوب(عود) است. این چوب، رزین تیره و بسیار معطری است که در درختان مختلف موسوم به آکیولاریا ایجاد می شود ، درصورتی که به یک قارچ ، فیالوفورا، آلوده شوند. رزینی که سپس در قلب درخت ایجاد می شود ، یک واکنش دفاعی در برابر قارچ است. ماده اولیه بدست آمده بسیار ارزشمند و در نتیجه بسیار گران است ، به همین دلیل به ندرت به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، برند های کمی از آن به این شکل استفاده می کنند و نت چوب عود عطرها، اغلب  بازسازی شده است. چوب عود، نت رایجی در عطرهای موجود این روزها است و عطرهای حاوی آن بسیار زیاد هستند که تهیه لیستی از آنها خسته کننده به دلیل تنوع و تعدد بسیار، خواهد بود. به طور کلی ، این نت یونیسکس، توسط زنان و مردان مورد استقبال قرار می گیرد.

سازندگان وطراحان عطر  جسور،  به دلیل آزادی در انتخاب و خلاقیت بسیار ، تمایزی بین عطرهای زنانه و مردانه قائل نیستند. در خانواده چوبی انتخابهای غنی بسیاری موجود است.

اشتراک‌گذاری در :

دسته‌بندی‌ها

مطالب پربازدید

یک پاسخ به “معرفی گروه بویایی چوبی”

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی گروه بویایی چوبی به طور کامل | خلیفه چی