تفاوت عطر و ادکلن و ادوتویلت و ادوپرفیوم

بررسی تفاوت عطر و ادکلن از نظر غلظت و فرق ادوتویلت و ادوپرفیوم و ادکلن

وقتی شما برای خرید عطر و ادکلن به فروشگاه می‌روید، فروشنده اطلاعاتی را در مورد انواع عطر و ادکلن در اختیار شما قرار می‌دهد. اطلاعات اعم از نت‌ها و روایح موجود در عطر، بهترین برندهای عطر و فضای غالب به عطرهای هر کدام از محصولات و… اما خیلی کم پیش می‌آید که فروشندگان در مورد نوع عطر درون هر شیشه برای شما توضیحات کافی و جامع ارائه دهند. در حالی که این موضوع نیز می‌تواند به اندازه رایحه و نت‌های درون هر عطر مهم باشد. در این مقاله از مجله عطر خلیفه چی، قصد داریم به بررسی انواع عطرها و همچنین تفاوت عطر و ادکلن و ادوپرفیوم بپردازیم.

 لطفا با ما همراه باشید و چنانچه سوالی برای شما پیش آمد، در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.

فهرست مقاله

  • عطرها چگونه ساخته می‌شوند؟
  • تفاوت پرفیوم با ادکلن و ادوتویلت چیست؟
  • اکستریت پرفیوم چیست؟
  • پرفیوم چیست؟
  • ادوپرفیوم چیست؟
  • ادوتویلت چیست؟
  • ادکلن چیست؟

عطرها چگونه ساخته می‌شوند؟

قبل از اینکه به شرح تفاوت ادکلن و ادوتویلت و ادوپرفیوم بپردازیم، لازم است بدانیم که انواع عطرها چگونه ساخته می‌شوند؟ اول از همه باید بدانیم که عصاره روغنی عطرها (که ماده اصلی تشکیل دهنده انواع عطر و ادکلن است و به عنوان عطر خالص نیز شناخته می‌شود) بسیار غلیظ بوده و به تنهایی و به صورت خالص، به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. این عصاره روغنی برای استفاده و تبدیل شدن به عطر قابل استفاده برای شما، باید با حلال‌هایی مثل الکل ترکیب شود. برندهای عطرسازی، عصاره روغنی عطر را با الکل مخلوط می‌کنند تا علاوه بر رقیق و قابل استفاده کردن آن، پایداری رایحه آن را نیز بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: بالاترین ماندگاری بین عطرها متعلق به کدام عطر است؟

تفاوت عطر ادوپرفیوم با ادوتویلت و ادکلن

حال که در مورد چگونه ساخته شدن عطرها اطلاعاتی داریم، می‌توانیم به بررسی فرق ادوپرفیوم و ادوتویلت و ادکلن بپردازیم.

همان‌طور که گفته شد، در کارخانه عطر سازی، برای ساخت انواع عطرها از جمله پرفیوم، ادکلن و ادوتویلت، عصاره روغنی غلیظ و خالص عطرها را با حلالی مثل الکل ترکیب کرده، تا عطر را به حد کافی، رقیق و قابل استفاده بسازند و همچنین پایداری آن را نیز افزایش بدهند. همین مسئله، پایه تفاوت پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت و… می‌باشد.
در واقع تفاوت بین این ۳ نوع عطر، در نحوه ترکیب عصاره آن‌ها با الکل و نسبت ترکیب عصاره روغنی و الکل می‌باشد.

بنابراین در ادامه به طور دقیق‌تر، تفاوت انواع عطر و ادکلن با غلظت های مختلف را معرفی کرده و نسبت ترکیبات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بررسی یک اشتباه متداول

شاید بسیاری از افراد در جواب به این سوال که پرفیوم (Perfume) چیست؟ پاسخ بدهند که پرفیوم همان عصاره روغنی خالص و غلیظ هر عطر است. در صورتی که این تصور یک اشتباه متداول و رایج می‌باشد؛ چرا که استفاده از عصاره خالص عطرها برای پوست ناخوشایند بوده و بوی خوش عطر و ادکلن را ندارد و به طور کلی، استفاده از عصاره روغنی غلیظ عطرها غیرممکن است. اما باید گفت که این تصور برای این در ذهن عموم به وجود آمده که پرفیوم در واقع غلیظ ترین انواع عطرهای موجود در بازار را شامل می‌شود و خود از لحاظ غلظت، به ۳ دسته مختلف اکستریت پرفیوم، پرفیوم و ادوپرفیوم تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی عطرهای مناسب استایل های رسمی

اکستریت پرفیوم (Extrait Perfume) چیست؟

اکستریت پرفیوم (که غلیظ ترین نوع عطر موجود در بازار است) معمولا خلوصی در حدود 55 درصد دارد. این یعنی این مقدار از اکستریت پرفیوم را عصاره روغنی عطر تشکیل می‌دهد. همین مقدار از عصاره روغنی عطر کافی است تا رایحه عطر تا یک روز کامل، ماندگاری داشته باشد! رایحه اکستریت پرفیوم آن‌قدر قوی است که وقتی شما آن را بر روی پوست و لباس‌های خود اسپری کنید، دیگران هم در صورتی که مدت زیادی کنار شما بنشینند یا شما را در آغوش بگیرند، تا ساعت‌های زیادی می‌توانند همچنان بوی عطر شما را در بینی خود احساس کنند! با توجه به این موضوعات، مشخص است که اکستریت پرفیوم بیشترین قیمت را هم در بین انواع عطر و ادکلن با غلظت‌های مختلف دارد.

البته اگر تصمیم به خرید یک عطر گران قیمت دارید و هنوز از مطمئن نیستید که رایحه آن برای شما خوشایند است یا نه، خلیفه‌چی خرید دکانت عطر را به شما پیشنهاد می‌کند. دکانت یا همان دستریز عطر، در واقع عطر اصلی و اورجینال است که در حجم‌های کمتر (مثلا ۲ یا ۵ یا ۱۰ میل) به فروش می‌رسد. در این صورت شما با خرید دکانت عطر مورد نظرتان، با صرف هزینه کمتر می‌توانید عطر را برای مدتی تست کرده و از بازخورد آن مطمئن شوید و سپس برای خرید عطر در حجم بالاتر اقدام کنید.

ده ها نوع عطر مردانه اورجینال در گالری خلیفه چی

پرفیوم (Perfume) چیست؟

همان‌طور که مطمئنا حدس می‌زنید، پرفیوم (Perfume) نوعی دیگر از عطرهاست که غلظتی کمتر از اکستریت پرفیوم‌ دارد. در واقع مقدار عصاره روغنی عطر در پرفیوم‌ها، بین 45 تا 50 درصد است. بدیهی است که با کاهش غلظت عطرها، ماندگاری آن‌ها نیز مقداری کمتر می‌شود و همچنین قیمت‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند.

ادوپرفیوم (Eau de parfum) چیست؟

ادوپرفیوم‌ها از غلظتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برخوردارند و بیشترین استفاده را در بین سایر غلظت‌های عطر دارند. مخصوصا برای عطرهای زمستانی، ادو پرفیوم از ماندگاری خوبی برخوردار است و برای استفاده در فصل زمستان بسیار مناسب است. ادوپرفیوم را به صورت اختصاری با EDP هم نمایش می‌دهند.

پس تا اینجا فرق ادوپرفیوم و پرفیوم و اکستریت پرفیوم را بررسی کردیم. در ادامه تفاوت ادوتویلت و ادکلن را با سایر غلظت‌های عطر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : هر عطر را چند پاف اسپری کنیم؟

ادوتویلت (Eau de toilette) چیست؟

تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از ترکیبات ادوتویلت را عصاره روغنی عطر تشکیل می‌دهد. به همین سبب، ادوتویلت‌ها ماندگاری بسیار کمتری دارند و ممکن است مدت زمان ماندگاری آن‌ها، تنها به اندازه طول صبح تا شب باشد! ادوتویلت‌ها هم بیشتر در طول فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ادوتویلت را به صورت اختصاری با EDT هم نمایش می‌دهند.

نکته حائز توجه این است که ادوتویلت و ادوپرفیوم یک عطر، ممکن است که از مواد یکسان و همین‌طور رایحه یکسانی برخوردار نباشند! چرا که اکثر برندها برای رقیق‌تر کردن هر چه بیشتر نسخه ادوتویلت، بعضی مواد عصاره روغنی (مثل نعناع هندی یا روغن چوب) را از فرمولاسیون عطر حذف کرده و ممکن است برای بیشتر شدن بو و ماندگاری آن‌ها، مواد خاصی را نیز به ترکیبات اضافه کنند. در نتیجه رایحه نسخه ادوتویلت به احتمال بسیار زیاد، با نسخه غلیظ آن (یعنی پرفیوم) متفاوت است و این موضوع را می‌توان از جمله تفاوت های پرفیوم و ادوپرفیوم با ادوتویلت دانست.

یک نکته جالب که در مورد ادوتویلت‌ها وجود دارد، این است که علی رغم اینکه ماندگاری آن‌ها چندان زیاد نیست، با این حال در صورت برخورد آب به محلی که عطر به آن اسپری شده، رایحه آن دوباره باز می‌گردد! در نتیجه، به دلیل وجود چنین ویژگی‌ای در ادوتویلت‌ها، اگر می‌خواهید از ادوتویلت متفاوت، روی لباسی استفاده کنید که قبلاً آغشته به عطر دیگری بوده، حتماً باید توجه داشته باشید که بهتر است بوی این دو عطر، به یکدیگر نزدیک باشد. چرا که در غیر این صورت، در صورت بارش باران و خیس شدن لباس، بوی دو عطر با یکدیگر ترکیب شده و ممکن است رایحه‌ای ناخوشایند به خود بگیرند.

ده ها نوع عطر یونیسکس در گالری خلیفه چی

ادکلن (Eau de cologne) چیست؟

ادکلن یا به بیان صحیح‌تر “ادوکلن”، کم‌ترین غلظت را میان انواع عطرهای موجود در بازار دارد و غلظت آن تنها حدود ۱۰ درصد است. به دلیل بالا بودن درصد الکل این نوع عطر، ادکلن فقط برای چند ساعت دوام آورده و رایحه آن به سرعت از بین می‌رود. بنابراین، ادکلن‌ها برای مصرف طول روز کاربرد نداشته و به طول معمول برای مدت زمان کوتاه استفاده می‌شوند.

خوب است بدانید که ادوتویلت و ادوکلن بیشتر شامل عطرهایی با رایحه‌های خنک و تازه هستند (مثلا بسیاری از عطرهای خنک زنانه از این نوع هستند) و برای این ساخته می‌شوند که فردی که از عطر استفاده می‌کند طراوت و شادابی داشته باشد؛ همچنین از آن‌جا که به دلیل غلظت پایین، پخش بو و ماندگاری پایین‌تری (در مقایسه با پرفیوم و ادوپرفیوم) دارند، بیشتر برای انتقال حس خوب برای زمانی کوتاه استفاده می‌شوند. و این از تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم (حس‌و‌حال خوب اما کوتاه)

بیشتر بخوانید: تفاوت عطر اصلی با شرکتی

سخن پایانی

تفاوت انواع عطر از نظر غلظت (یعنی رده بندی اکستریت پرفیوم، پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن) در میزان عصاره روغنی مورد استفاده در آن‌ها است. لازم به ذکر است که این تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم، روی قیمت عطر نیز تاثیر زیادی می‌گذارد و اما در فروشگاه‌ها، به طور معمول دلیل تفاوت قیمت‌ عطرها ذکر نمی‌شود. شما می‌توانید از حالا به بعد که اطلاعاتی در زمینه تفاوت انواع عطر دارید، در هنگام خرید عطر از فروشگاه‌ها، در مورد نوع آن‌ها از فروشنده سوال بپرسید، تا دچار اشتباه نشوید و خریدی مطمئن‌تر داشته باشید.

اشتراک‌گذاری در :

دسته‌بندی‌ها

مطالب پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

تفاوت انواع عطر و ادکلن و ادوپرفیوم و ادوتویلت در ۲ دقیقه