تفاوت ادکلن مردانه و زنانه و ویژگی‌های هر کدام

در دنیای عطر و ادکلن، گروه‌های بویایی بسیاری وجود دارند که ترکیب آن‌ها با یکدیگر، فضاهای مختلفی را برای هر عطری می‌سازد. هر کدام از فضاهای غالب بر عطرهای مختلف، به‌طور معمول ممکن است که برای دسته‌ای مشخص از افراد، خوشایند بوده و مورد پسند آن‌ها باشد؛ از این جهت است که شرکت‌های عطرسازی برای کمک به مشتریان خود در انتخاب عطر مناسب سلیقه شخصی‌شان، عطرها را در دسته‌های مختلف وارد بازار می‌کنند. یکی از دسته‌بندی‌هایی که شرکت‌های تولید کننده عطر از گذشته‌های دور انجام می‌دادند، دسته‌بندی عطرها به گروه‌های زنانه و مردانه است. در این مقاله از مجله عطر خلیفه‌چی، قصد داریم به بررسی تفاوت ادکلن مردانه و زنانه و روش تشخیص عطر زنانه و مردانه بپردازیم.

لطفا تا انتها همراه ما باشید تا با مشخصات عطر زنانه و ویژگی‌های عطر مردانه آشنا شوید. پس از مطالعه این مقاله خواهید دانست عطر مردانه چه تفاوتی با عطر زنانه دارد؟

فهرست مقاله :

  • دسته بندی عطرها بر اساس جنسیت
  • ویژگی‌های عطرهای زنانه
    • نت‌های شیرین
    • نت‌های گلی
    • نت‌های شرقی
    • نت‌های میوه‌ای
  • ویژگی‌های عطرهای مردانه
    • نت‌های آروماتیک
    • نت‌های چوبی
    • نت‌های چرمی
  • من از عطرهای جنسیت خودم خوشم نمیاد

دسته بندی عطرها بر اساس جنسیت

دسته‌بندی کردن عطرها بر اساس جنسیت از گذشته‌های خیلی دور شروع شد. زمانی که عطرسازان به منظور ساخت عطر و ادکلن برای گروه‌های مختلف، ویژگی‌های هر گروه را بررسی کرده و تلاش می‌کردند تا عطرهایی بسازند که با روحیات و تمایلات هر گروه سازگار باشد. در آن زمان تفاوت‌ زنان و مردان در جامعه مطرح‌تر بود و به همین دلیل، جایگاه اجتماعی این دو گروه هم تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر داشت. از این رو بود که تولیدکنندگان نیز برای ساخت عطرهای مناسب زنان و مردان، از گروه‌های بویایی بسیار متفاوتی استفاده کردند و این سبک ساخت عطرهای زنانه و مردانه، برای مدت زمان طولانی در صنعت عطرسازی ماند و سلیقه اکثر مردم نیز با آن سازگار بود.

ویژگی عطرهای زنانه

در ساخت عطر و ادکلن زنانه معمولاً از روایحی استفاده می‌شود که فضایی آرام، صمیمی و مهربان را به اطرافیان القا کنند. از این جهت است که عطرهای زنانه به طور معمول رایحه‌ای شیرین و گرم دارند. در نتیجه، فضاهایی که عطارها برای ساخت عطرهای زنانه استفاده می‌کنند، معمولاً از موارد زیر هستند:

۱. نت‌های شیرین

همان‌طور که گفته شد، از ویژگی عطرهای زنانه این است که به‌طور عمده با فضاهایی گرم و صمیمی ساخته می‌شوند، بنابراین از آن‌ها انتظار می‌رود که دلربا و فریبنده باشند و در عین حال، صداقت و سرزندگی خاصی را نیز القا کنند. یک فرق عطر زنانه و مردانه استفاده از نت‌های شیرین در تولید ادکلن‌های زنانه است. در ساخت بسیاری از عطرهای زنانه از نت‌های خوراکی‌های شیرین مثل کارامل، وانیل، آب‌نبات و میوه‌های شیرین استفاده می‌شود. عطرهایی که چنین نت‌هایی را در نت‌های غالب خود دارند، احساس جوانی و شادابی را هنگام استشمام زنده می‌کنند.

پیشنهاد خلیفه‌چی برای مطالعه: ۱۰ عطر نوستالژیک و خاطره انگیز

۲. نت‌های گلی

دسته دیگر از روایحی که برای تولید عطر و ادکلن زنانه بسیار مورد استفاده هستند، نت‌های گلی موجود در عطر گل‌های مختلف است. استشمام بوی گل، احساس آرامش و لطافت را برای انسان هدیه می‌آورد و از آن‌جایی که گل‌ها به‌طور معمول رایحه‌ای شیرین و خنک دارند، بیشتر برای تولید عطر شیرین زنانه و عطر خنک زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین تفاوت بعدی ادکلن مردانه و زنانه، این است که در ادکلن‌های زنانه از نت‌های گلی بیشتر استفاده می‌شود.

۳. نت‌های شرقی

عطرهای شرقی به‌طور معمول متشکل از انواع مشک‌ها، ادویه‌ها و عودها هستند. در عطرهای شرقی  معمولا از نت‌های ادویه‌ای شیرین و بسیار قوی مثل دارچین و روایح عودی مثل کهربا استفاده می‌شود. این دسته عطرها حس قدرت و ظرافت را القا می‌کنند.

پیشنهاد خلیفه‌چی برای مطالعه: بررسی ۱۰ عطر با رایحه ادویه ای

Parfums de Marly Herod
جهت خرید و مشاهده قیمت این عطر روی دکمه بزنید

۴. نت‌های میوه‌ای

بوی میوه‌های مختلف نیز برای سازندگان عطرهای زنانه، رایحه‌ای مورد پسند و پرطرفدار است و یکی از روش‌های تشخیص عطر زنانه و مردانه محسوب می‌شود. نت‌های مرکباتی (مثل نارنج و پرتقال)، انبه و همچنین میوه‌های شیرین (مثل سیب) در ساخت عطرهای زنانه بسیار کاربرد دارند و گاهی باعث ایجاد تفاوت عطر زنانه و مردانه می‌شوند.

Parfums de Marly Pegasus
جهت خرید و مشاهده قیمت این عطر روی دکمه بزنید

ویژگی عطرهای مردانه

سازندگان عطرهای مردانه برای ساخت این دسته از عطرها، معمولا به سراغ روایح بسیار قوی و پررنگ می‌روند؛ روایحی که بتواند با شخصیت یک انسان کاریزماتیک و حمایتگر سازگار باشد. از این جهت، اغلب از روایح چوبی، چرمی و دریایی به‌عنوان مشخصات عطر مردانه استفاده می‌شود تا فرق ادکلن مردانه و زنانه مشخص باشد.

همچنین لازم به ذکر است که در گذشته‌های دور، عطرهای مردانه نسبت به عطرهای زنانه غلظت بیشتری داشتند و یا نت‌های قوی‌تری در آن‌ها استفاده می‌شده. زیرا همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، به دلیل تفاوت اجتماعی که بین زنان و مردان در گذشته وجود داشته، تفاوت عطر زنانه و مردانه نیز بیشتر بوده؛ به‌عنوان مثال، خانم‌ها خیلی کمتر از خانه بیرون می‌رفتند، در نتیجه در معرض روایح محیطی مثل دود و از این قبیل نبودند؛ اما آقایان به دلیل اینکه در بیرون از خانه کار ‌می‌کردند، از عطرهای غلیظ تری استفاده می‌کردند تا روایح محیطی بوی عطر آن‌ها را از بین نبرد و تشخیص عطر مردانه و زنانه در گذشته ساده‌تر بود.

اما در حال حاضر، غلظت در عطر زنانه و مردانه متفاوت نیست و هر عطر بسته به روایح و موقعیتی که برای استفاده در آن طراحی شده، غلظت‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد. اما استفاده از نت‌های قوی با روایح بسیار پررنگ برای عطرهای مردانه همچنان پابرجا است و بهتر است آقایان هنگام خرید ادکلن مردانه به این ویژگی عطرهای مردانه توجه داشته باشند.

پیشنهاد خلیفه‌چی برای مطالعه: تفاوت انواع عطر از نظر غلظت

Amouage Interlude For Men
جهت خرید و مشاهده قیمت این عطر روی دکمه بالا بزنید

۱. نت‌های آروماتیک

ترکیبات آروماتیک شامل هر رایحه گیاهی می‌باشد، که به‌طور معمول از تندترین‌های آن‌ها برای ساخت عطرهای مردانه استفاده می‌شود؛ علی‌الخصوص گروه بویایی آروماتیک – فوژه که فضایی پودری و خاکی دارد و احساسات کلاسیک و قدیمی را به افراد القا می‌کند. همچنین آروماتیک‌های علفی مثل نت‌های اسطوخودوس، زیره سبز، رزماری و… نیز طرفدارهای بسیاری دارند.
با اینکه اکثر روایح آروماتیک تند و غلیظ هستند، اما ترکیب آن‌ها با گروه‌های بویایی دریایی و یا میوه‌ای، می‌تواند عطرهایی خنک‌تر و سبک‌تر بسازد.

اورتو پاریسی مگاماره
جهت خرید و مشاهده قیمت این عطر روی دکمه بزنید

۲. نت‌های چوبی

دیگر تفاوت ادکلن مردانه و زنانه این است که نت‌های چوبی بیشتر برای ساخت عطرهای مردانه به کار می‌روند؛ چرا که معمولا شیرین نبوده و در عوض مقداری تلخ، عمیق و سنگین هستند و در تولید عطر تلخ مردانه کاربرد دارند. گاهی عطرهای این دسته با روایح گیاهی و گلی ترکیب شده و فضایی پر از جاذبه را به وجود می‌آورند.

Bvlgari Aqva Pour Homme
جهت خرید و مشاهده قیمت این عطر روی دکمه بزنید

۳. نت‌های چرمی

این نت‌ها به دلیل رایحه تند و تلخی که دارند، اغلب برای ساخت عطرهای مردانه به کار می‌روند و یک روش تشخیص عطر زنانه و مردانه توجه به همین نت‌های چرمی می‌باشد. نت‌های چرمی هم درست مثل نت‌های چوبی، برای تعدیل فضای تلخ و سنگینشان گاهی اوقات با نت‌های سبک‌تر مثل گل‌ها و میوه‌ها ترکیب می‌شوند.

پیشنهاد خلیفه‌چی برای مطالعه: معرفی ۱۰ عطر مردانه با بوی چرم

Versace Pour Homme Dylan Blue
جهت خرید و مشاهده قیمت این عطر روی دکمه بزنید

من از عطرهای مخصوص جنسیت خودم خوشم نمیاد!!

با وجود اینکه بسیاری از عطرهای موجود در بازار هنوز هم به دسته زنانه و مردانه تقسیم می‌شوند، اما بسیاری از افراد هستند که این کلیشه‌های جنسیتی را می‌شکنند و فارغ از جنسیت خود، از هر نوع عطری که به مذاقشان خوش می‌آید استفاده می‌کنند. به عبارتی برای این گروه از افراد، اینکه فرق عطر زنانه و مردانه در چیست اهمیتی ندارد.

علاوه بر این، تقریبا تمام شرکت‌های سازنده عطر، امروزه به فکر افرادی هستند که تمایل به خرید عطرهای مخصوص جنسیت خود ندارند. بسیاری از مردان از تندی و سنگینی بیش از حد عطرهای مردانه ناراضی هستند و بسیاری از زنان هم شیرینی زیاد از حد عطرهای زنانه را نمی‌پسندند. به همین دلیل است که امروزه، نقش جنسیت در تولید محصولاتی مانند عطر و ادکلن کمتر و کمتر می‌شود و شرکت‌های سازنده، بیش از پیش به دنبال تولید عطر و ادکلن یونیسکس (Unisex) هستند. عطرهای یونیسکس به گونه‌ای ساخته می‌شوند که برای هر دو دسته زنان و مردان قابل استفاده باشند. این عطرها ترکیبی متعادل از تمامی روایحی هستند که در کنار هم رایحه‌ای دلنشین را تولید می‌کنند؛ فارغ از اینکه در گذشته این روایح در ساخت عطر برای چه جنسیتی استفاده می‌شده است! برای مشاهده لیست این نوع عطرها، صفحه خرید عطر یونیسکس را مشاهده بفرمایید. با خرید عطرهای یونیسکس دیگر مسئله روش تشخیص عطر زنانه و مردانه و تفاوت های آن‌ها مطرح نیست.

پیشنهاد خلیفه‌چی برای مطالعه: دکانت عطر چیست و چرا باید استفاده کنیم؟

Carolina Herrera 212 VIP Black
جهت خرید و مشاهده قیمت این عطر روی دکمه بالا بزنید

سخن پایانی

هنگام خرید آنلاین عطر، مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که عطری را انتخاب کنید که روی تن شما بنشیند و بازخورد خوبی از آن دریافت کنید. عطری که بتواند به اطرافیانتان، احساس نزدیکی رایحه آن به شخصیت و رفتار شما را بدهد و از همه مهم‌تر، عطری که برای شما احساس راحتی به همراه داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله از خلیفه‌چی سعی کردیم به بررسی تفاوت ادکلن مردانه و زنانه بپردازیم و یاد بگیریم چگونه عطر زنانه و مردانه را تشخیص دهیم.

سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. درصورتی که سوالی درباره این موضوع در ذهن شما باقی مانده، پایین همین صفحه مطرح کنید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

اشتراک‌گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

فرق عطر زنانه و مردانه چیست؟ روش تشخیص ادکلن مردانه و زنانه